Na Finančni upravi RS, pod katero sodi tudi Carinska uprava, pokažejo nekatere tipične ponaredke, ki so v Slovenijo na željo slovenskih potrošnikov pripotovali s Kitajske. Vse skupaj spominja na kup, pripravljen za oddajo v zabojnik Humane. Gre za obutev z napisom Nike, Adidas in UGG, za majice s »krokodilčki«, torbico Gucci, uro Rolex, … 
»Kaj pa ponaredki slovenskih znamk? Katerih zasežete največ?« »Prav pri vrhu je Akrapovič. Zasegli smo tudi veliko kosmodiskov.«
  
 

Ponaredki, ki jih kupci naročajo praviloma prek spleta iz tako imenovanih tretjih držav, največkrat s Kitajske, Carina pri nas in seveda tudi drugod po EU zadrži. Zaseže. Postopek je takšen, da tudi pri lastniku intelektualne lastnine preveri, ali gre res za ponaredek ali vendarle za original in v primeru ponaredka poskrbi za njegovo uničenje. Takšne izdelke dobesedno zmeljejo.

Na Carinski upravi pojasnjujejo takole: »Če carinski organ ob preverjanju blaga posumi, da je blago ponarejeno, blago zadrži ter obvesti imetnika pravice  in deklaranta (uvoznik oz. prejemnik blaga). Imetnik pravice nato potrdi, ali gre za ponarejeno blago ali ne. Če se deklarant strinja z oceno, da gre za ponaredek, gre blago na uničenje. Če pa temu nasprotuje, ker meni, da gre za originalni izdelek, pa mora imetnik pravice zoper njega vložiti tožbo in na sodišču dokazati, da so bile njegove pravice kršene.« V koliko primerih je uspelo kupcem dokazati, da ni šlo za ponaredek in so jim izdelek vrnili? »V lanskem letu je bilo od 435 zadržanih pošiljk v štirih pošiljkah originalno blago,« pojasnijo na Carinski upravi. Ko jih vprašamo, kako carinik loči ponaredek od originala, povedo: »Carinski organ ni usposobljen, niti pristojen, da dokončno potrdi, ali je neko blago ponarejeno ali ne. Z zadržanjem blaga daje imetnikom pravic le možnost, da svoje pravice učinkovito uveljavlja pred sodiščem.«

 

Akrapovič
Odgovori iz prve roke
»Posnemajo našo obliko in zlorabljajo logotip«

Na podjetje Akrapovič smo naslovili nekaj vprašanj v zvezi s ponaredki izpušnih sistemov, ki prihajajo tudi na slovensko ozemlje.         

Predvidevamo, da vas o ponaredkih pod znamko Akrapovič obvešča slovenska Carina. Koliko ponaredkov mesečno/ali letno dobite na ta način?
O številkah ne moremo govoriti, bi pa pohvalili odlično sodelovanje s slovensko carinsko službo, ki nas obvešča o ponaredkih, ki jih zelo uspešno identificira.

Kako so cariniki prišli do znanja, da znajo ločiti ponaredek od vašega originala?
Carinsko službo izobražujemo, kako prepoznati ponaredke. Za carinsko službo na ravni Evropske unije imamo pripravljeno izobraževalno brošuro o prepoznavanju ponaredkov. Nekateri so zelo slabi in je mogoče zelo hitro opaziti, da ne gre za prave izdelke podjetja Akrapovič.

Kje so izdelani ti ponaredki? Samo na Kitajskem ali še kje drugje?
Ponaredki so večinoma izdelani v Aziji, največkrat pa prihajajo iz Kitajske.

Ali Azijci kopirajo le vašo obliko/nalepke ali tudi material, ki ga uporabljate?
Velikokrat gre za ponaredke, ki posnemajo oblike in zlorabljajo logotip blagovne znamke.

Ali imate podatek, koliko ponaredkov pod znamko Akrapovič pride v EU oz. jih odkrijejo carine po EU? 
Carinske službe nam pošiljajo podatke o zaseženih ponaredkih, ki pa jih uporabljamo v interne namene.

Po prebiranju »spletnih forumov« nastane vtis, da nekateri kupci vaših ponaredkov menijo, da izpuh, na katerem ni imena Akrapovič, ne more biti ponaredek. Češ da heksagonalna oblika izpuha ne more biti zaščitena. Kaj bi jim pojasnili?
V debate na forumih se ne nameravamo vpletati. Spoštujemo, da ima vsak pravico do svojega mnenja, kot tudi pravico, da se ne strinja z mnenjem drugih. Podjetje Akrapovič je heksagonalno obliko izpušnega sistema predstavilo leta 2005 in postavilo trend, ki so mu sledili ne le ostali izdelovalci izpušnih sistemov, ampak tudi proizvajalci motociklov. Prepričani smo, da je heksagonalna oblika prinesla revolucijo v svet izpušnih sistemov za motocikle, kar potrjuje tudi razvoj izpušnih sistemov na splošno. Podjetje stalno razvija nove oblike in rešitve ter jih tudi patentira. Da je izdelek ponaredek, ne pomeni le, ko gre za neupravičeno uporabo blagovne znamke, ampak tudi pri kopiranju njegove oblike. Zato imamo zaščiteno veliko število oblik izpušnih sistemov kot registrirane modele, pri katerih se kot ponaredek šteje tudi kopiranje oblike modela. 

Napovedali ste, da boste uvedli nekakšno registracijo izdelka, da bo kupec vedel, da je kupil original. Je to zaživelo?
Sistem registracije produktov, ki je kupcem izpušnih sistemov Akrapovič na voljo na spletnem naslovu www.akrapovic.com/#!/productregistration, je zaživel. Uveden je bil konec leta 2016. Registracija je na voljo vsem kupcem novih Akrapovičevih izpušnih sistemov za drugo vgradnjo za avtomobile, motocikle in skuterje ter velja samo za prvega lastnika izpušnega sistema. Za registracijo pridejo v poštev vsi Akrapovičevi izpušni sistemi, ki so bili izdelani 1. 1. 2012 ali pozneje, imajo vgravirano serijsko številko in ki jih isti ali kak drug lastnik še ni registriral.
Potrošnike tako pozivamo, naj prek spletne strani www.akrapovič.si ali prek naše prodajne mreže preverijo, če so v dvomih, ali gre za originalni produkt ali ponaredek. Sami v razvoj in izdelavo izpušnih sistemov vlagamo veliko truda, veliko je testiranj, da so izdelki varni za uporabo, vzdržljivi in da prinesejo dodano vrednost. Tega pa za ponaredke ne moremo trditi. 

Več v reviji motoSI 90 (dec. 2019 - jan. 2020)